ID: 39603
Omschrijving
Artitec H0 - 20.262.01/20.267.01 - Passagierswagen - Twee ovaalramige wagons A7204 / B7104 van de NS
Met originele verpakking
2 groene NS rijtuigen
Geen lakschade of breuk
Laatste foto van wagon in grootspoor
Bijna niet op de railbaan gestaan, zie wielen
Presentatie rail hoort niet bij de verkoop
Ovaleramen rijtuigen
De Ovaleramen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen betrof een drietal series van rijtuigen die in de jaren 1928 t/m 1931 gebouwd en geleverd werden. De rijtuigen werden gebruikt in de internationale D-treinen naar Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Tsjecho-Slowakije, Roemenië, Joegoslavië, Polen en Italië.
Ontwikkeling en bedrijf
De Ovale ramen rijtuigen zijn herkenbaar aan de ovale vensters aan de einden van de zijwanden van de rijtuigen. De eerste levering in 1928, bestond uit 9 rijtuigen AB 7201 t/m 7209 met een gecombineerde eerste en tweede klas indeling en 6 rijtuigen C 7201 t/m C 7206 met een derde klas indeling. In 1930 volgde een bestelling van nog eens 12 rijtuigen AB 7210 t/m AB 7221 met een gecombineerde eerste en tweede klas indeling, welke in 1930 en 1931 werden geleverd. Deze rijtuigen weken op een aantal kleine punten af van de eerdere rijtuigen. De AB rijtuigen boden plaats voor 8 zitplaatsen 1e klas en 36 zitplaatsen 2e klas. De C rijtuigen boden plaats aan 80 zitplaatsen in de 3e klas.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog gingen negen rijtuigen verloren. Na de 2e wereldoorlog werden de ovale ramen rijtuigen verdeeld in AB 7201-7206, AB 7211-7217 en C 7101-7105. In 1954 werden de houten banken uit de 3e klas rijtuigen vervangen door zittingen met bekleding. Na de afschaffing van de oude luxe 1e klas in 1956 en het wijzigen van de oude 2e en 3e klas in respectievelijk 1e en 2e klas, werden de rijtuigen met 1e en 2e klas gewijzigd in volledig 1e klas (A 7201 t/m A 7206 en A 7211 t/m A 7217) en de rijtuigen 3e klas werden gewijzigd in 2e klas (B 7101 t/m B 7105).
In 1957 werd met de indienststelling van de nieuwe Plan K-rijtuigen, de 2e klas ovale ramen rijtuigen gedegradeerd tot gebruik in de binnenlandse dienst en vernummerd in B 6101 t/m B 6105. De 1e klas rijtuigen hielden het nog tot 1961 in de internationale dienst vol, totdat ook deze rijtuigen werden gedegradeerd tot de binnenlandse dienst en werden vernummerd in B 6181, B 6183 t/m B 6186 en B 6191 t/m B 6197. In de jaren 1968-1970 werden de ovaleramenrijtuigen buiten dienst gesteld en op drie rijtuigen na (B 6193, B 6196 en B 6197) gesloopt. Twee van deze rijtuigen werden later alsnog gesloopt, zodat er één rijtuig overbleef (B 6196), welke sinds 1979 in het bezit is van de Stoomtrein Goes-Borsele te Goes. Na een uitgebreide revisie werd dit rijtuig in 2008 onder het oorspronkelijke nummer AB 7216 door de SGB in gebruik genomen.
Met originele verpakking
2 groene NS rijtuigen
Geen lakschade of breuk
Laatste foto van wagon in grootspoor
Bijna niet op de railbaan gestaan, zie wielen
Presentatie rail hoort niet bij de verkoop
Ovaleramen rijtuigen
De Ovaleramen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen betrof een drietal series van rijtuigen die in de jaren 1928 t/m 1931 gebouwd en geleverd werden. De rijtuigen werden gebruikt in de internationale D-treinen naar Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Tsjecho-Slowakije, Roemenië, Joegoslavië, Polen en Italië.
Ontwikkeling en bedrijf
De Ovale ramen rijtuigen zijn herkenbaar aan de ovale vensters aan de einden van de zijwanden van de rijtuigen. De eerste levering in 1928, bestond uit 9 rijtuigen AB 7201 t/m 7209 met een gecombineerde eerste en tweede klas indeling en 6 rijtuigen C 7201 t/m C 7206 met een derde klas indeling. In 1930 volgde een bestelling van nog eens 12 rijtuigen AB 7210 t/m AB 7221 met een gecombineerde eerste en tweede klas indeling, welke in 1930 en 1931 werden geleverd. Deze rijtuigen weken op een aantal kleine punten af van de eerdere rijtuigen. De AB rijtuigen boden plaats voor 8 zitplaatsen 1e klas en 36 zitplaatsen 2e klas. De C rijtuigen boden plaats aan 80 zitplaatsen in de 3e klas.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog gingen negen rijtuigen verloren. Na de 2e wereldoorlog werden de ovale ramen rijtuigen verdeeld in AB 7201-7206, AB 7211-7217 en C 7101-7105. In 1954 werden de houten banken uit de 3e klas rijtuigen vervangen door zittingen met bekleding. Na de afschaffing van de oude luxe 1e klas in 1956 en het wijzigen van de oude 2e en 3e klas in respectievelijk 1e en 2e klas, werden de rijtuigen met 1e en 2e klas gewijzigd in volledig 1e klas (A 7201 t/m A 7206 en A 7211 t/m A 7217) en de rijtuigen 3e klas werden gewijzigd in 2e klas (B 7101 t/m B 7105).
In 1957 werd met de indienststelling van de nieuwe Plan K-rijtuigen, de 2e klas ovale ramen rijtuigen gedegradeerd tot gebruik in de binnenlandse dienst en vernummerd in B 6101 t/m B 6105. De 1e klas rijtuigen hielden het nog tot 1961 in de internationale dienst vol, totdat ook deze rijtuigen werden gedegradeerd tot de binnenlandse dienst en werden vernummerd in B 6181, B 6183 t/m B 6186 en B 6191 t/m B 6197. In de jaren 1968-1970 werden de ovaleramenrijtuigen buiten dienst gesteld en op drie rijtuigen na (B 6193, B 6196 en B 6197) gesloopt. Twee van deze rijtuigen werden later alsnog gesloopt, zodat er één rijtuig overbleef (B 6196), welke sinds 1979 in het bezit is van de Stoomtrein Goes-Borsele te Goes. Na een uitgebreide revisie werd dit rijtuig in 2008 onder het oorspronkelijke nummer AB 7216 door de SGB in gebruik genomen.